BAT staat voor Baidu, Alibaba en Tencent. En wanneer we Xiaomi er nog aan toevoegen, dan ontstaat het acroniem BATX. Voor degenen bij wie deze namen geen belletje doen rinkelen: dit zijn vier technologiebedrijven uit China.

Niet zo maar vier bedrijfjes

En dan hebben we het dus niet over ‘zo maar’ vier bedrijfjes. Nee (!). Denk: de Facebooks en Googles van deze wereld. Dat is de orde van grootte waar we het over hebben. Baidu, Alibaba, Tencent en Xiaomi, dat zijn de Chinese tegenhangers van de Amerikaanse techgiganten.

Die Amerikaanse technologiereuzen zijn ook wel bekend onder de afkorting FAANG (of FANG, FAAMG, FANGAM….). Want tja, ‘Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google’ is ook wel een hele mond vol. De financiële wereld is daarom dol op acroniemen. En dus kunnen de techreuzen van de andere economische wereldmacht (China) uiteraard niet zonder acroniemen door het leven gaan.

Wie, en hoe groot, zijn deze Chinese techgiganten dan?

B = Baidu

Baidu wordt vaak vergeleken met Google. Dus je raadt het al: Baidu is de grootste zoekmachine van China. Dan denk je misschien: als het alleen in China wordt gebruikt, dan kan het toch niet zo heel groot zijn? Niets is minder waar (!): Baidu is één van de meest bezochte websites ter wereld.[1]

A = Alibaba

En dan Alibaba: dat is één van de grootste online commerce bedrijven ter wereld. Dus niet alleen van China, maar van de hele wereld. De vergelijking met Amazon is dus al snel gemaakt. In Nederland staat het bedrijf wellicht vooral bekend om haar online winkelplatform Aliexpress. Maar dat is slechts één van de (vele) platformen van Alibaba.

Het bedrijf biedt ook vele andere diensten aan, zoals cloud computing, entertainment en betalingsdiensten.[2] Alibaba behoort tot het zeer selecte clubje van bedrijven met een merkwaarde van meer dan 100 miljard. Om een idee te geven: daarmee is het merk Alibaba (veel) meer waard dan bijvoorbeeld Coca-Cola, Nike of Disney. Alibaba staat dan ook in de top 10 van meest waardevolle merken ter wereld.[3]

T = Tencent

Met eveneens een merkwaarde van ruimschoots meer dan 100 miljard dollar, is ook Tencent één van ’s werelds meest waardevolle merken.[4] Hoe dat kan? Het bedrijf is gigantisch.

WeChat, het social media platform van Tencent, telt bijvoorbeeld meer dan één miljard maandelijks actieve gebruikers. Hoeveel mensen dat dus zijn? Stel, je telt alle inwoners van de EU en de VS bij elkaar op. Dan nog zou je (veel) minder dan één miljard mensen hebben.[5] WeChat is dan ook één van de meest gebruikte social media platforms ter wereld.[6]

X = Xiaomi

Tot slot Xiaomi: dit technologiebedrijf wordt ook wel China’s Apple genoemd. En deze vergelijking komt niet uit de lucht vallen: Xiaomi zou in 2021 inmiddels de op 1 na grootste smartphoneproducent ter wereld zijn. Daarmee zou het Apple zelfs hebben voorbijgestreefd.[7]

BATX

Hiermee is het rijtje compleet: BATX staat voor Baidu, Alibaba, Tencent en Xiaomi. Misschien in Nederland minder bekend dan FAANG, maar zeker bedrijven van wereldformaat.

[1] Simon Kemp, Digital 2022 April Global Statshot, Kepios, 21/4/2022; Dorothy Neufeld, The 50 Most Visited Websites in the World, Visual Capitalist, 27/1/2021.

[2] COMPANY OVERVIEW, Alibaba Group Holding Limited.

[3] Kantar BrandZ 2022 Most Valuable Global Brands Infographic, Kantar BrandZ.

[4] Kantar BrandZ 2022 Most Valuable Global Brands Infographic, Kantar BrandZ.

[5] In de EU wonen circa 450 miljoen mensen (zie Wonen in de EU, Europa.eu, Europese Commissie); de Verenigde Staten tellen ruim 330 miljoen inwoners (zie QuickFacts. United States, Census Bureau, U.S. Department of Commerce).

[6] Simon Kemp, Digital 2021 July Global Report, Kepios, 21/7/2021.

[7] Ryan Whitwam, Xiaomi Overtakes Apple to Become World’s Number Two Smartphone Maker, ExtremeTech, Ziff Davis, LLC., 19/7/2021.