SALE! Kleding met korting kopen. Dat is toch altijd wel mooi meegenomen. Helemaal als het om kinderkleding gaat — die kleintjes groeien als kool. Vooral broeken zijn voor kleuters niet aan te slepen: binnen de kortste keren zit er alweer een gat in (ja, bij de knieën).

Het geld dat je bespaart zou je bijvoorbeeld kunnen doneren aan een goed doel. Je zou het ook kunnen gebruiken om je kinderen wat bij te brengen over geld besparen.

Een ander idee: stort het bespaarde bedrag op je beleggingsrekening. Met ‘The Latte Factor’ filosofie van personal finance auteur David Bach in het achterhoofd, is dat laatste zeker een goede reden om op koopjesjacht te gaan.

Het zou daarom toch mooi zijn om iedere keer dat je kleding koopt, dat met korting te doen. Maar dan moet er wél een kortingsactie lopen precies op het moment dat jij kleding wilt kopen.

Dit doet meerdere vragen rijzen: hoe vaak wordt kleding met korting aangeboden? Worden die kortingsacties alleen in bepaalde maanden georganiseerd, of is er het gehele jaar door wel korting te scoren? Op hoeveel korting mag je dan rekenen?

No Peanut Butter was benieuwd naar de antwoorden en zocht het uit.

5 bevindingen uit NoPB’s SALE! veldonderzoek

  1. De top 3 kortingsmaanden:
    1. november
    2. oktober
    3. december / april
  2. Elke maand loopt er wel ergens een kortingsactie
  3. Eén winkel organiseert gemiddeld 10 kortingsacties per jaar
  4. Wanneer het vaakst 50% of meer korting? In oktober, november en december
  5. De hoogste korting: 70%

Wat we gedaan hebben

Als eerste hebben we (web)winkels getarget waar veel moeders graag kleding kopen voor henzelf en hun kroost. 

Op ons uiteindelijke lijstje staan 6 verschillende winkels:

  • 3 modeketens die hun kleding ook online verkopen
  • 1 online modewinkel
  • 1 online warenhuis dat onder andere kleding verkoopt
  • 1 warenhuis dat onder andere kleding verkoopt (zowel online als in haar winkels)

Vervolgens hebben we één jaar lang de nieuwsbrieven gevolgd van deze winkels. Zodat we konden vaststellen wat voor kortingsacties zij organiseren, en hoe vaak.

Na een eerste inventarisatie werd al duidelijk dat we nog wat nadere criteria nodig hadden. Ten eerste: het kortingspercentage. 10% korting vonden we wat mager. Daarom hebben alleen acties meegenomen, waarbij minimaal 20% korting werd gegeven.

En: de deals moesten zien op kleding, voor dames en/of kinderen. Er mocht ook geen minimaal aankoopbedrag gelden. Tot slot: acties met voorwaarden als het tweede artikel voor de halve prijs (oftewel: eerst het volle pond betalen en daarna pas korting) hebben we ook buiten beschouwing gelaten.

Wat zijn de resultaten van dit (niet-wetenschappelijk) veldonderzoek?

Elke maand wel feest

Onze eerste bevinding: kleding wordt behoorlijk vaak met korting aangeboden. Elke maand is er wel ergens kleding in de aanbieding.

De 6 gevolgde winkels waren namelijk samen goed voor 58 kortingsacties voor kleding. En dat in één jaar tijd, waarbij we lage kortingen (korting van minder dan 20%) buiten beschouwing hebben gelaten. Gemiddeld genomen, gingen er in één maand dus (ruim) 4 kortingscampagnes van deze winkels van start.

Daar komt bij dat best wat kortingsacties in etappes worden gehouden. Dat gaat dan bijvoorbeeld zo. De eerste aankondiging: ‘De Sale is begonnen! Tot 50% korting’. Anderhalve week later wordt dan verkondigd: ‘Nog meer korting: tot 60%!’. Vervolgens 3 weken later: ‘Final sale: Up to 70% off!’.

Zo kabbelt een kortingsactie die in december is gelanceerd langzaam voort tot in januari.

Los daarvan blijken sommige winkels sowieso (bijna) het gehele jaar door een outletafdeling te hebben waar je kleding met korting kunt kopen.

Een goed doel

Misschien vind je kleding áltijd met korting proberen te kopen teveel van het goede.

Je zou het ook één keer in het jaar kunnen doen. Om bijvoorbeeld een goed doel dat jij een warm hart toedraagt te steunen. Betrek vooral je kinderen erbij, voor een waardevolle les over compassie. En: je creëert zo gelegenheid voor je kinderen om samen met jou met geld bezig te zijn (oefening baart kunst).

Je zou dit bijvoorbeeld in aanloop naar de feestdagen kunnen doen. We weten nu immers dat er  in die periode veel kortingsacties lopen. Bovendien is de decembermaand voor velen een maand van overdaad en overvloed, zelfs als je dat probeert te temperen. Maar helaas kan niet iedereen zich zo gelukkig prijzen. Als tegenwicht aan de overdaad zou je de korting die je voorafgaand aan de feestdagen weet te scoren, kunnen schenken aan een goed doel.

Grote verscheidenheid aan kortingsacties

Sommige kortingscampagnes blijken dus enkele weken te duren. Maar korte acties zaten er zeker ook bij. Zo duurden sommige campagnes slechts één dag. Bijvoorbeeld: ‘Glamour Day: alléén vandaag 20% korting!’.

Verder gold de korting soms alleen voor bepaalde kledingstukken, zoals ‘denim’, ‘damesjassen’ of ‘nightwear’. In andere gevallen werd er juist op het gehele assortiment korting gegeven. Bijvoorbeeld: ‘Black Friday: 20% korting op alles’.

Welke maand spant de kroon?

Misschien verwacht je dat de feestmaand december de meeste kortingscampagnes worden gelanceerd. Die staat inderdaad in de top 3, maar is niet dé kortingskampioen.

Welke maand is dat dan wél?

November. In deze maand gingen de meeste kortingsacties van start.

Misschien spelen de winkels zo in op de behoefte om voorafgaand aan alle feestdagen inkopen te doen. Een andere mogelijke verklaring: de maand november telt veel kortingsacties die te maken hebben met de wat ‘nieuwere’ uitverkoopdagen. Denk aan: Black Friday, Cyber Monday en Singles’ Day.

De nummers 2 en 3

De tweede plaats wordt ingenomen door een maand waar wij zelf niet meteen aan hadden gedacht: oktober. Het aantal kortingscampagnes in oktober is wellicht relatief hoog, omdat meerdere winkel in deze maand midseason sale houden. 

Tot slot de derde plaats: die wordt gedeeld door december en april. Dat laatste vonden wij verrassend. Wederom krikte de midseason sale het aantal kortingsacties op. Die werd door meerdere winkels in april gehouden. Bovendien viel de voorjaarseditie van Glamour Day dit jaar in april. Meerdere winkels gaven korting op die dag. 

De kers op de taart

De ene aanbieding is de andere niet. Dat is dan ook precies de reden waarom wij bescheiden kortingen van 10% of 15% niet in dit veldonderzoek meegenomen.

In koopjesland is de kers op de taart natuurlijk: een artikel voor de helft van de prijs (of nóg minder) scoren.

Is 50% (of meer) korting dan een zeldzaamheid of niet? Wat blijkt? Bij ongeveer de helft van alle kortingsacties die wij hebben geteld, werd getrakteerd op een korting van 50% of meer. Deze fikse kortingen werden het vaakst aan het einde van het jaar gegeven: in de maanden oktober, november en december. En dan soms met uitloop naar januari.

Korting van 50% of meer is geen zeldzaamheid. Vooral in de maanden oktober, november en december.

We plaatsen meteen een kanttekening. We hebben aanbiedingen waarbij het kortingspercentage minder dan 20% was, buiten beschouwing gelaten. Als we die meenemen, zal minder dan de helft van de kortingsacties een korting van minimaal 50% bieden.

Het hoogste kortingspercentage dat we zijn tegengekomen: 70%. Dat was vaak de ‘final sale’ van de winteruitverkoop (vaak januari) of ter gelegenheid van Black Friday en Cyber Monday (eind november).

Het eindoordeel

Kleding áltijd met korting kopen: is het een realistisch streven?

Als je de modetrends op de voet volgt, zal afgeprijsde kleding kopen wellicht lastiger zijn. De korting ziet immers vaak op ‘geselecteerde artikelen’. Die geselecteerde artikelen zullen ongetwijfeld meestal niet van het laatste seizoen zijn.

Maar als je niet sterk hecht aan de laatste modetrends, dan denken wij dat áltijd afgeprijsde kleding kopen best haalbaar kan zijn.

Kleding altijd met korting kopen is wellicht minder lastig dan je op het eerste gezicht zou denken.

Waarom?

In de eerste plaats omdat er elke maand wel kleding in de aanbieding blijkt te zijn. Vooral in de laatste maanden van het jaar (oktober, november en december) lopen er behoorlijk wat kortingsacties. Met al die verschillende winkels die allemaal weer andere kortingscampagnes organiseren, heb je een goede kans dat je vindt wat je zoekt.

Daar komt bij: er blijken genoeg kortingsacties te zijn die enkele weken duren. Bovendien zijn er ook nog winkels die (bijna) het gehele jaar door een outletafdeling hebben met afgeprijsde kleding.

Kortom, kleding ALTIJD in de aanbieding kopen is wellicht minder moeilijk dan je op het eerste gezicht zou denken.